Gedragscode KVW Panningen

Als vrijwilliger steek je tijd en energie in elkaar, de vereniging en de deelnemers. De grenzen in gedrag zijn vaak niet eenduidig. Het ene kind heeft de behoefte om even op schoot te zitten bij verdriet, terwijl het andere kind het niet prettig vindt om aangeraakt te worden. Wat wij bij KVW Panningen ontzettend belangrijk vinden is dat er een open en veilige cultuur heerst waar wordt gekeken naar de behoefte van een kind en deze kan groeien. Deze veilige cultuur vinden wij net zo belangrijk voor alle vrijwilligers en deelnemers die er zijn en hebben wij in een aantal belangrijke punten verwerkt.

• Samen dragen wij zorg voor een omgeving waarin de kinderen zich veilig, prettig en gerespecteerd voelen.
  • Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij is en discrimineer niet. Iedereen telt mee binnen de groep.
  • Ik benoem het goede gedrag en het ongewenste gedrag, zodat iedereen leert om te gaan met andermans grenzen. Als iemand lastig gevallen wordt, dan vraag ik hem/haar te stoppen. Als dat niet lukt, dan vraag ik een ander om hulp.
  • Ik ben mij bewust dat ik in mijn rol als (groeps)leiding een voorbeeldfunctie heb en gedraag mij zodanig.
  • Ik houd rekening met de grenzen van anderen.
  • Ik val anderen niet lastig en berokken de ander geen schade.
  • Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
  • Ik heb aandacht voor alle kinderen en negeer de ander niet.
  • Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen, bedreigen of roddelen. Verbaal en/of fysiek geweld kan echt niet.
  • Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijke leven of uiterlijk.
  • Seksuele aandacht, handelingen en contacten tussen (jong)volwassen medewerkers en minderjarigen zijn absoluut ontoelaatbaar.
  • Ik ga op de juiste manier om met social media. Ik maak en publiceer geen berichten of foto’s tegen de wil van anderen.
  • Ten slotte: luister naar je onderbuikgevoel. Deze heeft het vaak bij het juiste eind. Maak dat “niet-pluis-gevoel” waar je mee zit bespreekbaar met iemand die je vertrouwt. Samen weet je meer dan alleen en zo kun je samen naar het bestuur toe gaan.

Eén week per jaar vertrouwen honderden ouders hun kinderen toe aan de leiding van de kindervakantieweek. Een week lang trekken de kinderen samen met hun leiding op.
Wanneer je bij ons vrijwilligerswerk doet binnen het bestuur of als leiding, vragen wij je akkoord te gaan met deze gedragscode. Hiermee verklaar je dat je de gedragscode kent en volgens de gedragscode zult handelen.