Aannamebeleid vrijwilligers

Zonder vrijwilligers is er geen KVW mogelijk. Daarom doen wij elk jaar weer ons uiterste best om vrijwilligers te werven. Maar hoe essentieel vrijwilligers ook zijn, de veiligheid van de kinderen is het allerbelangrijkst. Wij zullen alles, wat binnen onze macht ligt, doen om te voorkomen dat er vrijwilligers binnen de groep komen die geen goede bedoelingen hebben met de kinderen die deelnemen aan KVW.

Elkaar leren kennen

Veel vrijwilligers kennen we van school, sportvereniging en via de kinderen. Onze vrijwilligers zijn tot nu toe door middel van het enthousiasme van andere vrijwilligers geworven. Veelal zijn deze nieuwe vrijwilligers bekenden en ouders van de kinderen. Dat betekent dat er een laagdrempelige kennismaking heeft plaatsgevonden. Als een nieuwe (onbekende) vrijwilliger zich meldt, dan plannen we een kennismakingsgesprek.
Tijdens het kennismakingsgesprek geven wij aan wat het vrijwilligerswerk voor KVW Panningen inhoudt en wat we van onze vrijwilligers verwachten. Om elkaar hierover goed te informeren worden vooraf aan KVW momenten met vrijwilligers gehouden. Denk hierbij aan brainstormsessies, vrijwilligersavonden en informatieavonden.

Tijdens de aanmelding en de informatieavond worden altijd de verwachtingen en VOG besproken.

VOG en gedragscode

Vanaf 2023 hebben we in samenwerking met Justis een mogelijkheid om kostenloos een VOG te regelen voor iedere vrijwilliger. Dit betekent concreet dat vrijwilligers bij de aanmelding van KVW een link ontvangen om vervolgens deze VOG aan te vragen. Deze wordt persoonlijk door Justis thuisgestuurd en vervolgens gedeeld met KVW Panningen.

Evaluatie

Tijdens KVW is er vanuit het bestuur een dagelijkse evaluatie waarbij de vrijwilligers ook betrokken worden. De groepsleiders hebben dagelijks een eigen evaluatie.

Dit aannamebeleid is op 1 januari 2024 vastgesteld door het bestuur van KVW Panningen

KVW

KVW – KinderVakantieWerk – is een jaarlijks terugkerende traditie in Panningen. Elke derde week van de schoolvakantie zetten we samen met ontzettend veel vrijwilligers uit ons dorp een geweldige feestweek neer voor alle kinderen in de basisschoolleeftijd. Aftellen geblazen naar de volgende editie: